top of page

ЕТИЧЕН КОДЕКС

на лицата, упражняващи дейности в оптиките

 

Настоящият кодекс е стандарт за прилагане и поддържане на професионална етика и добра практика и средство, което унифицира културата на общуване между лицата, упражняващи дейност в оптиките и ползвателите на услугите, предоставяни в тях.

Етичният кодекс е важна предпоставка за формиране на висок имидж на оптиките.

 

ГЛАВА ПЪРВА

ЦЕЛИ

 

Чл. 1. Етичният кодекс цели да:

          1. определи основните принципи, ценности и морални отговорности на лицата, упражняващи дейности в оптиките, от които те да се ръководят;

          2. създаде рамка от правила и етични норми за поведение на лицата, осъществяващи дейности в оптиките, като по този начин допринася за повишаване на престижа, общественото доверие в професионализма и високия им морал;

          3. осигури гаранции за високо качество на грижата към зрението чрез постигане на високо ниво на професионализъм на работещите в оптиките;

          4. установи механизъм и модел на действие за разрешаване на спорове, етични въпроси и предотвратяване на конфликти.

 

 

ГЛАВА ВТОРА

ПРИНЦИПИ

Чл. 2. Лицата, упражняващи дейности в оптиките, съобразяват поведението си със следните основни принципи:

          1. Законност – изпълнение на служебните задължения в съответствие с Конституцията на Република България, актовете на Европейския съюз, нормите на международното право, ратифицирани в Република България, законите и подзаконовите нормативни актове;

          2. Професионализъм – спазване на научните и технически достижения и добрите практики при предоставяне на услуги и извършване на дейности в оптиките, поддържане на високо ниво на професионални знания, умения и стремеж към надграждането им;

          3. Отговорност – изпълнение на задълженията качествено и компетентно с цел постигане на висок стандарт, съблюдавайки принципа за морална отговорност спрямо качеството на предоставяните услуги и последиците от предприетите професионални действия;

         4. Лоялност – коректно, почтено поведение и отношение, насочено към утвърждаване на предоставяните услуги и извършваната професионална дейност и към подобряване на авторитета и доброто име на доставчика на услугата, както и недопускане на поведение, накърняващо имиджа му, включително и чрез недопускане на неверни твърдения в публичното пространство, като за това всеки субект носи лична отговорност;

         5. Почтеност – поведение и действия, недопускащи предоставяне на услуги с фокус единствено към финансови облаги, дори за сметка на очното здраве на лицата, ползващи услуги;

        6. Равнопоставеност и недискриминация – уважение и зачитане на достойнството и правата на лицата, ползващи услугите и изпълнение на дейностите по начин, който не допуска никакви ограничения на правата или привилегии;

        7. Конфиденциалност – опазване на информацията, придобита при или по повод изпълнение на дейностите в оптиките, с изключение на случаите, в които това не е в интерес на лицата, ползващи услугите;

        8. Добросъвестност – грижливо, старателно и отговорно изпълнение на дейностите и услугите в оптиките със стремеж към високо качество на постигнатите резултати, в интерес на ползващите услуги.

 

ГЛАВА ТРЕТА

ПРАВИЛА ЗА ПОВЕДЕНИЕ

 

РАЗДЕЛ І

ОБЩИ ПРАВИЛА ЗА ПОВЕДЕНИЕ

 

Чл. 3. Лицата, осъществяващи дейности в оптиките, спазват следните общи правила за поведение:

          1. съобразяват поведението си с принципите, определени в този кодекс;

          2. предоставят услуги и изпълняват дейности единствено в рамките на придобитата професионална компетентност и съобразно нивото си на професионална подготовка;

          3. системно развиват и усъвършенстват професионалните си знания и умения;

          4. проявяват отговорност към качеството на предоставяните услуги и извършваните дейности в оптиката, която управляват, или в която работят;

          5. развиват умения за самоанализ и самокритичност;

          6. установяват взаимоотношения на доброжелателност между управляваните или представлявани от тях оптики, лицата, които предоставят услуги в оптиките и другите субекти, ангажирани с дейности свързани с оптиките;

          7. цялостно поведение, насочено към защита на авторитета, утвърждаване на престижа и високия си имидж и проявяване на активност при установяване на признаци на каквато и да било форма на дискриминация;

          8. съдействие за повишаване на степента на разбиране от обществото за нуждите на лицата, ползващи услугите на оптиките, повишаване на информираността за опасностите от използване на готови очила и вредите от некачествените средства, влияещи на зрението;

         9. участие в обществени и институционални инициативи, свързани с провеждането на политика за създаване и предоставяне на качествени услуги в оптиките.

 

РАЗДЕЛ II

 

ПРАВИЛА ЗА ПОВЕДЕНИЕ СПРЯМО ЛИЦАТА, ПОЛЗВАЩИ УСЛУГИ

 

Чл. 4. При работа с лицата, ползващи услуги в оптиките, обслужващите ги, според компетентността си, спазват следните норми на поведение:

         1. предоставят пълна, точна и адекватна информация по отношение на вида, качеството и необходимостта от конкретни средства, свързани с нуждите им;

         2. проявяват уважение към достойнството, правото на самостоятелно вземане на решения и избор;

         3. получават информация за желания от тях резултат, удовлетворяващ потребностите им;

         4. не допускат въвеждане в заблуда на лицата, ползващи услугите, за сметка на материална изгода.

 

Чл. 5. В своята работа лицата, осъществяващи дейности по управление на оптиките, не допускат:

         1. никаква форма на заблуда към качеството на услугата;

         2. нанасяне на вреда на лицата, ползващи услуги, по какъвто и да било начин с действие или бездействие;

 

РАЗДЕЛ ІII

ПРАВИЛА ЗА ПОВЕДЕНИЕ МЕЖДУ КОЛЕГИТЕ

 

Чл. 6. Всички лица, осъществяващи дейности в оптиките, спазват следните норми за поведение помежду си:

         1. взаимна коректност;

         2. изграждане и поддържане на отношения, основани на уважение, доверие, сътрудничество и колегиалност;

         3. обмен на информация, отнасяща се към благополучието и защитата на правата на лицата, ползващи услуги;

         4. недопускане на действия, които биха уронили престижа и авторитета на колегите и извършваните от тях дейности;

         5. уважение към професионалния опит;

         6. готовност за оказване на взаимно съдействие със знания и опит между колеги;

         7. поведение, насочено към недопускане на конфликтни ситуации, а в случай на възникнали такива, активност по отношение на разрешаването им с предприемане на подходящи средства за ефективното постигане на споразумение;

         8. популяризиране на добри практики и информиране за програми, насочени към лицата, ползващи услуги, съобразени с високите стандарти за качество на дейностите в оптиките;

         9. създаване на условия за стабилна среда, в която лицата, ползващи услуги, получават качествен продукт.

 

 

ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§1. Настоящият Етични кодекс е утвърден с Решение от 30 март 2025 г. на Общото събрание на Националната асоциация на оптиките.

§2. Допуска се кодексът да бъде приет и от други организации в сферата на оптиките с решение на управителните им органи.

§3. Настоящият кодекс влиза в сила, считано от съответната дата, съгласно решение на управителния орган на организацията, която го е приела.

НАЦИОНАЛНА АСОЦИАЦИЯ НА ОПТИКИТЕ

Адрес за кореспонденция:

гр. София, ул. Фритьоф Нансен 39

ТЕЛЕФОНЕН НОМЕР ЗА ВРЪЗКА С АСОЦИАЦИЯТА:
+359 878 733 556

e-mail: info@nao.bg

  • Instagram
  • Telegram

nao.bg © 2024 Всички права запазени!

bottom of page