ЕТИЧЕН КОДЕКС
на лицата, упражняващи дейности в оптиките
Настоящият кодекс е стандарт за прилагане и поддържане на професионална етика и добра практика и средство, което унифицира културата на общуване между лицата, упражняващи дейност в оптиките и ползвателите на услугите, предоставяни в тях.
Етичният кодекс е важна предпоставка за формиране на висок имидж на оптиките.
ГЛАВА ПЪРВА
ЦЕЛИ
Чл. 1. Етичният кодекс цели да:
1. определи основните принципи, ценности и морални отговорности на лицата, упражняващи дейности в оптиките, от които те да се ръководят;
2. създаде рамка от правила и етични норми за поведение на лицата, осъществяващи дейности в оптиките, като по този начин допринася за повишаване на престижа, общественото доверие в професионализма и високия им морал;
3. осигури гаранции за високо качество на грижата към зрението чрез постигане на високо ниво на професионализъм на работещите в оптиките;
4. установи механизъм и модел на действие за разрешаване на спорове, етични въпроси и предотвратяване на конфликти.
ГЛАВА ВТОРА
ПРИНЦИПИ
Чл. 2. Лицата, упражняващи дейности в оптиките, съобразяват поведението си със следните основни принципи:
1. Законност – изпълнение на служебните задължения в съответствие с Конституцията на Република България, актовете на Европейския съюз, нормите на международното право, ратифицирани в Република България, законите и подзаконовите нормативни актове;
2. Професионализъм – спазване на научните и технически достижения и добрите практики при предоставяне на услуги и извършване на дейности в оптиките, поддържане на високо ниво на професионални знания, умения и стремеж към надграждането им;
3. Отговорност – изпълнение на задълженията качествено и компетентно с цел постигане на висок стандарт, съблюдавайки принципа за морална отговорност спрямо качеството на предоставяните услуги и последиците от предприетите професионални действия;
4. Лоялност – коректно, почтено поведение и отношение, насочено към утвърждаване на предоставяните услуги и извършваната професионална дейност и към подобряване на авторитета и доброто име на доставчика на услугата, както и недопускане на поведение, накърняващо имиджа му, включително и чрез недопускане на неверни твърдения в публичното пространство, като за това всеки субект носи лична отговорност;
5. Почтеност – поведение и действия, недопускащи предоставяне на услуги с фокус единствено към финансови облаги, дори за сметка на очното здраве на лицата, ползващи услуги;
6. Равнопоставеност и недискриминация – уважение и зачитане на достойнството и правата на лицата, ползващи услугите и изпълнение на дейностите по начин, който не допуска никакви ограничения на правата или привилегии;
7. Конфиденциалност – опазване на информацията, придобита при или по повод изпълнение на дейностите в оптиките, с изключение на случаите, в които това не е в интерес на лицата, ползващи услугите;
8. Добросъвестност – грижливо, старателно и отговорно изпълнение на дейностите и услугите в оптиките със стремеж към високо качество на постигнатите резултати, в интерес на ползващите услуги.
ГЛАВА ТРЕТА
ПРАВИЛА ЗА ПОВЕДЕНИЕ
РАЗДЕЛ І
ОБЩИ ПРАВИЛА ЗА ПОВЕДЕНИЕ
Чл. 3. Лицата, осъществяващи дейности в оптиките, спазват следните общи правила за поведение:
1. съобразяват поведението си с принципите, определени в този кодекс;
2. предоставят услуги и изпълняват дейности единствено в рамките на придобитата професионална компетентност и съобразно нивото си на професионална подготовка;
3. системно развиват и усъвършенстват професионалните си знания и умения;
4. проявяват отговорност към качеството на предоставяните услуги и извършваните дейности в оптиката, която управляват, или в която работят;
5. развиват умения за самоанализ и самокритичност;
6. установяват взаимоотношения на доброжелателност между управляваните или представлявани от тях оптики, лицата, които предоставят услуги в оптиките и другите субекти, ангажирани с дейности свързани с оптиките;
7. цялостно поведение, насочено към защита на авторитета, утвърждаване на престижа и високия си имидж и проявяване на активност при установяване на признаци на каквато и да било форма на дискриминация;
8. съдействие за повишаване на степента на разбиране от обществото за нуждите на лицата, ползващи услугите на оптиките, повишаване на информираността за опасностите от използване на готови очила и вредите от некачествените средства, влияещи на зрението;
9. участие в обществени и институционални инициативи, свързани с провеждането на политика за създаване и предоставяне на качествени услуги в оптиките.
РАЗДЕЛ II
ПРАВИЛА ЗА ПОВЕДЕНИЕ СПРЯМО ЛИЦАТА, ПОЛЗВАЩИ УСЛУГИ
Чл. 4. При работа с лицата, ползващи услуги в оптиките, обслужващите ги, според компетентността си, спазват следните норми на поведение:
1. предоставят пълна, точна и адекватна информация по отношение на вида, качеството и необходимостта от конкретни средства, свързани с нуждите им;
2. проявяват уважение към достойнството, правото на самостоятелно вземане на решения и избор;
3. получават информация за желания от тях резултат, удовлетворяващ потребностите им;
4. не допускат въвеждане в заблуда на лицата, ползващи услугите, за сметка на материална изгода.
Чл. 5. В своята работа лицата, осъществяващи дейности по управление на оптиките, не допускат:
1. никаква форма на заблуда към качеството на услугата;
2. нанасяне на вреда на лицата, ползващи услуги, по какъвто и да било начин с действие или бездействие;
РАЗДЕЛ ІII
ПРАВИЛА ЗА ПОВЕДЕНИЕ МЕЖДУ КОЛЕГИТЕ
Чл. 6. Всички лица, осъществяващи дейности в оптиките, спазват следните норми за поведение помежду си:
1. взаимна коректност;
2. изграждане и поддържане на отношения, основани на уважение, доверие, сътрудничество и колегиалност;
3. обмен на информация, отнасяща се към благополучието и защитата на правата на лицата, ползващи услуги;
4. недопускане на действия, които биха уронили престижа и авторитета на колегите и извършваните от тях дейности;
5. уважение към професионалния опит;
6. готовност за оказване на взаимно съдействие със знания и опит между колеги;
7. поведение, насочено към недопускане на конфликтни ситуации, а в случай на възникнали такива, активност по отношение на разрешаването им с предприемане на подходящи средства за ефективното постигане на споразумение;
8. популяризиране на добри практики и информиране за програми, насочени към лицата, ползващи услуги, съобразени с високите стандарти за качество на дейностите в оптиките;
9. създаване на условия за стабилна среда, в която лицата, ползващи услуги, получават качествен продукт.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§1. Настоящият Етични кодекс е утвърден с Решение от 30 март 2025 г. на Общото събрание на Националната асоциация на оптиките.
§2. Допуска се кодексът да бъде приет и от други организации в сферата на оптиките с решение на управителните им органи.
§3. Настоящият кодекс влиза в сила, считано от съответната дата, съгласно решение на управителния орган на организацията, която го е приела.